Samostojni podjetnik posameznik je fizična oseba, ki na trgu samostojno opravlja pridobitno dejavnost kot izključno dejavnost (1. člen ZGD-1, Ur. l. RS, št. 42/06 z vsemi spremembami do št. 42/09). Ustanovitelj s. p.-ja je ena sama oseba, za podjetje odgovorna z vsem svojim premoženjem. Ustanovitveni akt in začetni kapital pri ustanovitvi s. p.-ja nista potrebna.
Vprašanje bralca revije RDP: Sem fizična oseba in bi želel ustanoviti s. p. Kaj moram vedeti o ustanovitvi s. p.-ja in katere postopke je potrebno pri tem opraviti? Odgovor Cedara, d.o.o.:
Samostojni podjetnik posameznik je fizična oseba, ki na trgu samostojno opravlja pridobitno dejavnost kot izključno dejavnost (1. člen ZGD-1, Ur. l. RS, št. 42/06 z vsemi spremembami do št. 42/09). Ustanovitelj s. p.-ja je ena sama oseba, za podjetje odgovorna z vsem svojim premoženjem. Ustanovitveni akt in začetni kapital pri ustanovitvi s. p.-ja nista potrebna. Samostojni podjetnik lahko, prav tako kot d. o. o., zaposluje delavce. Postopek zaposlovanja je enak kot pri podjetjih - objava prostega delovnega mesta, izbor primernih kandidatov, sklenitev pogodbe o zaposlitvi, zavarovanje zaposlenega. Zaposleni pri samostojnem podjetniku imajo enake pravice kot zaposleni v večji podjetjih. Nosilec dejavnosti (s. p.) nima plače. Prispevke za socialno varnost plačuje od osnove, odvisne od izkazanega dobička v predpreteklem poslovnem letu. Od iste osnove davčni urad odmeri višino akontacije davka od dobička iz dejavnosti. Davčna osnova od dohodka iz dejavnosti je dobiček, ki se ugotovi kot razlika med prihodki in odhodki, doseženimi v zvezi z opravljanjem dejavnosti (48. člen ZDoh-2, Ur. l. RS, št. 117/06 z vsemi spremembami do št. 20/09) Prispevki morajo biti plačani mesečno do 15. dne v mesecu za pretekli mesec ne glede na dejanske prihodke iz dejavnosti. Ob ustanovitvi s. p. nam Zavod za zaposlovanje nudi možnost pridobitve subvencije za samozaposlitev. Ta trenutno znaša 4.500 evrov, kar je spodbudno za začetek poslovanja. Predpogoj za pridobitev subvencije je, da smo prijavljeni na Zavodu za zaposlovanje ter da se udeležimo nekaj izobraževanj Zavoda. Pogoji za subvencije so strogo določeni in da jih obdržimo, oziroma da sredstev ni potrebno vračati, se jih je potrebno strogo držati. (Vir: http://www.ess.gov.si/ in http://www.mddsz.gov.si/ (13. 7. 09 ob 13:00))
ODGOVORNOSTI IN OBVEZNOSTI S.P.–ja
Samostojni podjetnik posameznik (7. odst. 1. člena ZGD-1, Ur.l. RS, št. 42/06 z vsemi spremembami do št. 42/09) za svoje obveznosti odgovarja z vsem svojim premoženjem (1.odst. 5. člena ZGD-1, Ur.l. RS, št. 42/06 z vsemi spremembami do št. 42/09). Premoženje fizične osebe in s. p. ni ločeno. Za spremljanje dejavnosti mora voditi poslovne knjige. Davčna obveznost samostojnega podjetnika lahko obsega tudi obveznost iz naslova davka na dodano vrednost (DDV).
a) obveznosti s. p.:
Obveznosti samostojnih podjetnikov zajemajo prispevke za socialno varnost, članarine (glede na dejavnost se plačuje članarina obrtni zbornici ali gospodarski zbornici), davek od dohodkov iz dejavnosti (obračuna se na podlagi razlike med prihodki in odhodki podjetja), stroški vodenja računovodstva ter DDV, v kolikor ste davčni zavezanec.
Okvirne mesečne obveznosti samostojnih podjetnikov so sledeče:
- Prispevki za socialno varnost (junij 09): minimalno 225,05 € (Vir: www.durs.si (14. 7. 09 ob 10:00)) - Davek od dohodkov iz dejavnosti: ocena stroškov - od 50 € do 200 € ali več (povprečje 100 €) – za začetnike je le-ta odvisen od predvidenih ocenjenih stroškov in prihodkov - Računovodstvo: ocena stroškov - od 50 € do 200 € (če podjetnik poslovnih knjig ne vodi sam) - Članarine: Obrtna zbornica – obvezno članstvo za s. p., ki ima kot glavno dejavnost registrirano obrtno ali obrti podobno dejavnost: od 10 do 50 € (s. p. z enim zaposlenim: 20 €) (Vir: www.ozs.si (14. 7. 09 ob 10:30)), Gospodarska zbornica – članstvo je prostovoljno (trgovina je zajeta v okvir GZS) (Vir: www.gzs.si(14. 7. 09 ob 11:00)) , Trgovinska zbornica – v primeru prihodka do 24.000 € je članarina brezplačna (Vir: www.tzslo.si(14. 7. 09 ob 11:10))
b) kaj je »popoldanski s. p.« in kakšne so njegove obveznosti:
«Popoldanski s. p.« ni pravni oziroma zakonski termin, zato ga ne najdete v zakonih ali drugih pravnih aktih. Gre za pogovorni izraz, ki označuje samostojnega podjetnika, ki opravlja dejavnost in ki si prispevkov za socialna zavarovanja ne plačuje sam, ampak je zavarovan iz drugega naslova. (Vir: www.ozs.si(14. 7. 09 ob 10:35))
Okvirne mesečne obveznosti pri »popoldanskem s. p.-ju« oziroma pavšalni prispevki:
- Prispevki za socialno varnost: prispevek za obvezno zdravstveno zavarovanje 4,27 € ter mesečni pavšalni prispevek za invalidsko in pokojninsko zavarovanje v višini 29,33 € (Omenjeni zneski veljajo za samozaposlene za polni delovni čas, več na www.durs.gov.si/(14. 7. 09 ob 13:12)) - Davek od dohodkov iz dejavnosti (plačilo akontacije dohodnine): ocena stroškov - od 50 € do 200 € ali več– za začetnike odvisen od ocene predvidenih stroškov in prihodkov - Računovodstvo: ocena stroškov - od 50 € do 200 € (če podjetnik poslovnih knjig ne vodi sam).
c) razlika med s. p. in "popoldanskim s. p."
Poleg nižjih prispevkov je edina razlika med s. p. in »popoldanskim s. p.« v izpolnitvi M1 obrazca - za popoldanski s. p. tega obrazca ne izpolnjujemo.
V primeru, da se odločite za »popoldanski s. p.«, ga kasneje brez težav »spremenite« v klasičnega. Potrebna je zgolj prijava v obvezno zavarovanje z naslova samostojnega opravljanja dejavnosti (izpolnitev M1 obrazca). 1. KAJ POTREBUJETE ZA USTANOVITEV S.P.-ja? Pogoj za opravljanje dejavnosti je priglasitev in izpolnjevanje pogojev glede izobrazbe, delovnih izkušenj in drugih pogojev, ki so odvisni od vrste dejavnosti, saj vpis v poslovni register še ni zadosten pogoj za začetek opravljanja registrirane dejavnosti, če drug zakon za začetek opravljanja določene dejavnosti poleg splošnih pogojev, določenih v Zakonu o gospodarskih družbah (ZGD-1, Ur.l. RS, št. 42/06 z vsemi spremembami do št. 42/09), določa še posebne pogoje za opravljanje te dejavnosti (Glej ObrZ, Ur. l. RS, št. 50/1994 z vsemi spremembami do št. 102/2007). Podjetnik lahko začne opravljati to dejavnost, ko izpolni posebne pogoje, (primer: dokazila o izobrazbi, zdravstveni sposobnosti, prostorskih in drugih pogojih - odvisno od dejavnosti) določene z drugim zakonom in od ustreznih organov pridobi vsa potrebna dovoljenja. Izpolnjevanje pogojev za opravljanje dejavnosti samostojnih podjetnikov preverjajo pristojne inšpekcijske službe. Samostojni podjetnik posameznik, ki opravlja dejavnost brez potrebnih dovoljenj je v prekršku. 2. KATERE DOKUMENTE POTREBUJETE ZA ODPRTJE S. P.-ja? Za registracijo s. p. potrebujete: osebni dokument in davčno številko. 3. KJE LAHKO OPRAVITE USTANOVITEV S. P.-ja? Ustanovitev s. p. lahko opravite na vseh vstopnih E-VEM točkah - sem spadajo obrtne zbornice, upravne enote, AJPES, razvojne agencije. Informiranje in postopek registracije je brezplačen, saj odprtje s. p. sofinancira država. 4. KDAJ POTREBUJETE OBRTNO DOVOLJENJE? Obrtno dovoljenje je potrebno, če boste opravljali obrtno dejavnost, izda ga Obrtna zbornica Slovenije na podlagi vloge. Sklep o vpisu obrti podobne dejavnosti v obrtni register pa je potreben v primeru, če boste opravljali obrti podobno dejavnost kot glavno dejavnost, izdan je po uradni dolžnosti. Katere so te dejavnosti določa Uredba o določitvi obrtnih ter obrti podobnih dejavnosti (Ur. l. RS št. 18/2008) (Glej tudi Uredbo o določitvi obrtnih dejavnosti in mojstrskih nazivov ter obrti podobnih dejavnosti, Ur. l. RS, št. 117/04). Velja opozorilo, da veljajo za posamezne dejavnosti specialni predpisi, ki določajo posebne pogoje, ki jih je treba izpolnjevati. To so predvsem Zakon o prevozih v cestnem prometu (ZPCP-1, Ur. l. RS, št. 59/01 z vsemi spremembami do št. 05/07 in ZPCP-2, Ur. l. RS št. 131/06 z vsemi spremembami do št. 123/08), Zakon o gostinstvu (ZGos, Ur. l. RS št. 1/1995 z vsemi spremembami do št. 93/07) in Zakon o graditvi objektov (ZGO-1, Ur. l. RS št. 110/02 z vsemi spremembami do št. 126/07) ter njihovi podzakonski akti. 5. KAJ JE POTREBNO STORITI OB REGISTRACIJI S. P.? Na točkah VEM bodo za vas opravili vpis v poslovni in davčni register. a) PRIJAVA S. P. V POSLOVNI REGISTER – PRS, ki ga vodi Agencija Republike Slovenije za javnopravne evidence in storitve – AJPES, obrazca PRS 1 in 2 Vpis v PRS z namenom registracije podjetnika je možen za vse fizične osebe, ki so vpisane v Centralni register prebivalstva (CRP) pri Ministrstvu za notranje zadeve, ki imajo v Republiki Sloveniji pridobljene osnovne identifikacijske podatke (EMŠO in davčno številko) in ki predložijo vse zahtevane podatke za vpis v PRS (Vir: AJPES (13. 7. 09)).
Zahtevani podatki za vpis v PRS (2. odstavek 75. člen ZGD-1, Ur.l. RS, št. 42/06 z vsemi spremembami do št. 42/09): - datum registracije podjetja - ime (firma) podjetja (s.p.): Firma podjetnika vsebuje poleg označbe dejavnosti (12. člen ZGD-1, Ur.l. RS, št. 42/06 z vsemi spremembami do št. 42/09) in morebitnih dodatnih sestavin (13. člen ZGD-1, Ur.l. RS, št. 42/06 z vsemi spremembami do št. 42/09) tudi ime in priimek podjetnika ter skrajšano označbo, da gre za samostojnega podjetnika (s.p.). - npr. Sončnica turizem Janez Novak s. p. (iz imena mora biti razvidno, s čim se podjetje ukvarja - npr. turizem, slikopleskarstvo, ...) - skrajšano ime (firma) podjetja: podjetnik lahko uporablja tudi skrajšano firmo, ki vsebuje vsaj njegovo ime, priimek in oznako s.p.- npr. Janez Novak s. p. (2. odstavek 73. člen ZGD-1, Ur.l. RS, št. 42/06 z vsemi spremembami do št. 42/09). - sedež in poslovni naslov podjetja je kraj, ki je kot sedež vpisan v register. Za sedež je mogoče določiti kraj, kjer družba opravlja dejavnost ali kjer se v glavnem vodijo njeni posli ali kjer deluje poslovodstvo družbe. Družba ima lahko podružnice, ki so ločene od sedeža družbe. Podružnice se vpišejo v register. Podružnice niso pravne osebe, smejo pa opravljati vse posle, ki jih sicer lahko opravlja družba. Določbe o sedežu se smiselno uporabljajo za podjetnika. - kontaktni podatki (ime in priimek, EMŠO, naslov, davčna številka) - podatki zakonitega zastopnika (ime in priimek, EMŠO, naslov, davčna številka) - navedba dejavnosti, ki jih bo podjetnik opravljal (ni potrebno, da poznate šifro dejavnosti po SKD, dovolj je, da razložite, s čim se boste ukvarjali) - način vročitve sklepa o registraciji (osebno ali po pošti) - podatke o drugih delih podjetnika kot enotah poslovnega registra v skladu z zakonom, ki ureja PRS - izjavo podjetnika, da ni neporavnanih dospelih davčnih obveznosti iz njegovih prejšnjih poslovanj kot podjetnika b) PRIJAVA S. P. V DAVČNI REGISTER (DURS) (Vir: www.durs.gov.si (14. 7. 09 ob 13:12)) Samostojni podjetnik posameznik in druga fizična oseba, ki opravlja dejavnost in je vpisana v Poslovni register Slovenije, je dolžan ob ustanovitvi s. p.-ja v skladu s 3. odstavkom 44. člena ZDS-1 (Ur.l. RS, št. 57/04 z vsemi spremembami do št. 40/09) v roku osmih dni po vročitvi sklepa o vpisu v poslovni register posredovati davčne podatke na DURS. Zavezanec mora opraviti prijavo za vpis v davčni register na obrazcu DR-02 (prijava za vpis fizične osebe v davčni register) in javiti spremembo ali dopolnitev podatkov o dejavnosti, ki jih vsebuje prijava za vpis v davčni register na obrazcu DR-03 (prijava za vpis dejavnosti fizične osebe v davčni register). Podjetnik lahko podatke posreduje sam ali za to storitev pooblasti usposobljenega svetovalca na vstopni točki VEM. DURS-u je potrebno (na obrazcu DR-03) posredovati naslednje podatke: - davčna številko - osebno ime - firma oziroma ime podjetja - skrajšana firma - vrsta dejavnosti - šifra dejavnosti po SKD - matična številka - registrska številka - kontaktni podatki (telefon, fax, e-mail, …) - sedež in naslov podjetja - organ registracije - datum začetka opravljanja dejavnosti - podatki o poslovnih enotah doma in v tujini - podatki o številu in lokaciji poslovnih prostorov, ki se uporabljajo za opravljanje dejavnosti in pridobivanje prihodkov - osebo, ki bo vodila poslovne knjige in način vodenja knjig (enostavno knjigovodstvo, dvostavno knjigovodstvo ali normirani odhodki). Večina poslovnih knjig se vodi po načelu dvostavnega knjigovodstva - število zaposlenih in dan v mesecu za izplačilo plač - številke računov v tujini - podatke o kapitalskih naložbah doma in v tujini - podatki o osebah, pooblaščenih za zastopanje - povezane osebe - predvideni poslovni dohodki ali izguba v tekočem letu c) KDAJ JE POTREBNO ODDATI ZAHTEVEK ZA PRIDOBITEV IDENTIFIKACIJSKE ŠTEVILKE ZA DDV? »Davčni zavezanec« je vsaka oseba, ki kjerkoli neodvisno opravlja katerokoli ekonomsko dejavnost, ne glede na namen ali rezultat opravljanja dejavnosti (5. člen ZDDV-1, Ur. l. RS, št. 117/06 z vsemi spremembami do št. 33/09). Dejavnost samostojnega podjetnika obsega vsako proizvodno, predelovalno, trgovsko in storitveno dejavnost, vključno z rudarsko, kmetijsko in poklicno dejavnostjo. Dejavnost obsega tudi izkoriščanje premoženja in premoženjskih pravic, če je namenjeno trajnemu doseganju dohodka. Obvezni zavezanci za davek na dodano vrednost (DDV) (94. člen ZDDV-1, Ur. l. RS, št. 117/06): - davčni zavezanci, katerih znesek obdavčljivega prometa blaga oziroma storitev v obdobju zadnjih 12-ih mesecev presežejo oziroma obstaja verjetnost, da bodo presegli 25.000 evrov - davčni zavezanci, ki opravljajo osnovne kmetijske in gozdarske dejavnosti, katerih skupni katastrski dohodek vseh članov kmečkega gospodinjstva za zadnje koledarsko leto presega 7.500 evrov Davčni zavezanec mora vložiti zahtevek za izdajo identifikacijske številke za DDV pristojnemu davčnemu organu, kjer je vpisan v davčni register, in sicer osebno, po pošti ali v elektronski obliki prek sistema eDavki na obrazcu DDV-P2 in sicer najpozneje v mesecu, v katerem je verjetno, da bo vrednost obdavčljivega prometa presegla predpisani znesek 25.000 evrov. Kaj je dohodek iz dejavnosti? Za dohodek iz dejavnosti štejemo dohodek, dosežen z opravljanjem vsake podjetniške, kmetijske, gozdarske, poklicne ali druge neodvisne samostojne dejavnosti. Bistvena elementa, na katerih temelji opredelitev dohodka iz dejavnosti, sta, da se dejavnost opravlja trajno (o opravljanju dejavnosti ne moremo govoriti, če gre za enkraten ali občasen posel) in neodvisno oziroma samostojno (zavezanec opravlja dejavnost na svoj račun, v svojo korist, na svojo odgovornost ter za opravljanje dejavnosti jamči z vsem svojim premoženjem).
Zavezanci za dohodek iz dejavnosti so vsi zasebniki. Sem sodijo poleg samostojnih podjetnikov posameznikov tudi druge fizične osebe, ki priglasijo opravljanje dejavnosti na podlagi drugih predpisov (npr. notarji, odvetniki, novinarji).
Davčna osnova od dohodka iz dejavnosti se ugotavlja na enega izmed naslednjih načinov: - z upoštevanjem dejanskih prihodkov in odhodkov ali - z upoštevanjem normiranih odhodkov Več na www.durs.gov.si(14. 7. 09 ob 13:39) d) PRIJAVA S. P. NA ZZZS / SAMOZAPOSLITEV (Vir: http://e-uprava.gov.si (14. 7. 09 ob 11:12)) Osnovni pogoj za ustanovitev s. p. (razen »popoldanski s. p.«) je prijava s. p. v sistem obveznega zdravstvenega zavarovanja. Za to boste potrebovali obrazec M-1 (Glej http://www.mju.gov.si/fileadmin/mju.gov.si/pageuploads/mju_dokumenti/E-VEM/Prijava_ZZZS_V2.doc (14. 7. 09 ob 9:11)), vpis pa opravite pri pristojni območni enoti za Zdravstveno zavarovanje Slovenije (ZZZS). Vse postopke v zvezi s prijavo v ZZZS lahko opravite tudi vseh točkah VEM. Če ste trenutno še zaposleni, vas mora vaš delodajalec odjaviti iz ZZZS. Pri tem postopku registracije potrebujete naslednje podatke: - prijava sklenitve delovnega razmerja, - ime in sedež zavezanca za prispevek, matična številka PRS, šifra dejavnosti (podatki se pridobijo iz PRS), - registrska številka zavezanca, državljanstvo (podatke določi ZZZS ob prijavi), - EMŠO, ime in priimek zaposlenega, stalno / začasno prebivališče (podatki se pridobijo iz Centralnega registra prebivalcev – CRP), - delovni / zavarovalni čas, delovno razmerje, izmensko delo, šolska izobrazba, naziv poklicne/ strokovne izobrazbe, stopnja šolske izobrazbe, stopnja strokovne usmerjenosti izobrazbe, - podlaga zavarovanja, datum začetka zavarovanja, naziv delovnega mesta, opis dela in poklic. 6. KDAJ PREJMETE SKLEP O REGISTRACIJI S. P.-ja? Sklep o registraciji prejmete po pošti takoj naslednji dan od datuma, predlaganega za ustanovitev. V nujnem primeru ga lahko še isti dan osebno dvignete na AJPES-u. (Vir: AJPES) 7. KAKO DO SUBVENCIJE ZA SAMOZAPOSLITEV? (Vir: http://www.ess.gov.si/ in http://www.mddsz.gov.si/ (13. 7. 09 ob 14:49)) Zavod RS za zaposlovanje izvaja v okviru aktivnosti spodbujanja podjetništva dve aktivnosti in sicer: - pomoč pri samozaposlitvi in - subvencija za samozaposlitev. Za napotitev v navedeni aktivnosti mora biti oseba prijavljena v evidenci brezposelnih oseb Zavoda RS za zaposlovanje. Vključitev poteka preko svetovalca zaposlitve na Zavodu RS za zaposlovanje. Osnova je ugotovljena smiselnost vključitve in nato pripravljen in podpisan zaposlitveni načrt. a) pomoč pri samozaposlitvi V program pomoč pri samozaposlitvi se lahko vključijo osebe, za katere je na dan podpisa zaposlitvenega načrta ugotovljeno, da: - v zadnjih 5 letih niso prejele sredstev iz naslova subvencije za samozaposlitev s strani Zavoda RS za zaposlovanje, in - v zadnjih 12 mesecih niso bile samozaposlene. Postopek samozaposlitve osebe začne Zavod RS za zaposlovanje. Na podlagi izdelanega zaposlitvenega načrta je oseba napotena v delavnico "Priprava na samozaposlitev," kjer se seznani s podjetništvom, poslovno idejo, načrtom, s potrebnim znanjem prava, raziskavo trga in trženja, osnovami knjigovodstva in računovodstva in možnostmi uporabe instrumentov podpornega podjetniškega okolja. Delavnica je obvezna za vse, ki želijo prejeti subvencijo za samozaposlitev. Delavnica je za vključene udeležence brezplačna, vsem vključenim pa pripada tudi dodatek za prevoz (delna nadomestitev potnih stroškov). Delavnica traja dva dni, po zaključku drugega dne delavnice pa vključeni udeleženci, ki so bili na delavnici prisotni oba dneva, prejmejo potrdilo o udeležbi na delavnici. Izvajajo jih Obrtno podjetniške zbornice. Če so udeleženci delavnice za samozaposlitev še vedno zainteresirani za samozaposlitev, se na podlagi prejetega potrdila o obiskovanju delavnice oglasijo pri svojem svetovalcu zaposlitve, kjer podpišejo ZAPOSLITVENI NAČRT in PREDLOG za Subvencijo za samozaposlitev. Prav tako ob tem prejmejo tudi VLOGO, ki jo morajo izpolnjeno oddati na Zavodu Republike Slovenije za zaposlovanje, in sicer: - udeleženci delavnice v letu 2009 morajo oddati vlogo najkasneje v roku 30 dni po realizirani samozaposlitvi in najkasneje v 90 dneh od datuma zaključka delavnice. Po podpisu zaposlitvenega načrta in predloga za subvencijo za samozaposlitev – naslednji dan ali kasneje se lahko brezposelne osebe samozaposlijo (datum samozaposlitve ne sme biti na dan podpisa zaposlitvenega načrta ali celo pred tem datumom). b) subvencija za samozaposlitev Zavod RS za zaposlovanje nato na podlagi posredovane vloge preveri vse navedene podatke na vlogi (prijavo – registracijo pri AJPES-u, prijavo v ZZZS …) in če so vsi pogoji izpolnjeni, pripravi pogodbo o dodelitvi subvencije za samozaposlitev. V pogodbi so opredeljene medsebojne pravice in obveznosti, med drugim tudi to, kaj se zgodi v primeru nenamenske porabe sredstev. Zavod RS za zaposlovanje obravnava – reši vlogo v skladu z Zakonom o splošnem upravnem postopku v roku 30 dni. Na osnovi podpisane pogodbe samozaposlena oseba posreduje zahtevek za izplačilo sredstev subvencije v višini 4.500 EUR. Čakalna doba za nakazilo subvencije je od enega do treh mesecev. Ko enkrat dobite denar ga lahko porabite za karkoli v zvezi s poslovanjem vašega podjetja, pri čemer morajo biti zneski seveda upravičeni. Priporočljivo je, da denar porabite v glavnem za plačevanje obveznih prispevkov za pokojninsko in zdravstveno zavarovanje, saj znajo biti le-ti kar visoki. Zavod sredstva nakaže na poslovni TRR poslovnega subjekta, v katerem je bila izvedena samozaposlitev. Samozaposlitev mora biti ohranjena vsaj dve leti. Če podjetniku ne uspe, mora vrniti sorazmerni del subvencije ob upoštevanju dolžine samozaposlitve. Nenamenska poraba sredstev in neizpolnjevanje pogodbenih obveznosti sta opredeljena v pogodbi o dodelitvi subvencije o samozaposlitvi. Neuspešen podjetnik se lahko spet prijavi v evidenco brezposelnih oseb na zavodu za zaposlovanje in je upravičen do denarnega nadomestila, seveda če je v času samozaposlitve plačeval prispevke za socialno zavarovanje c) pogoji za pridobitev sredstev subvencije za samozaposlitev: 1. Pogoj Za pridobitev subvencije za samozaposlitev se mora brezposelna oseba ali oseba, ki je v postopku izgubljanja zaposlitve samozaposliti v novoustanovljenem poslovnem subjektu kot: - Samostojni podjetnik s. p. – zavarovalna podlaga 005 - Lastnik ali solastnik gospodarske družbe, zavoda; v primeru kadar je brezposelna oseba ustanovitelj in se zaposli kot poslovodni organ. Višina deleža lastništva ni pomembna - zavarovalna podlaga 040 - Samozaposli na področju drugih dovoljenih dejavnostih - zavarovalna podlaga 019 - Umetniških in kulturnih dejavnosti ali dejavnosti na področju medijev. V skladu z zakonom se izvede vpis v register samostojnih dejavnosti, če je tak register predpisan; - Dejavnost s področja zdravstva ali socialne varnosti: zdravstveno, klinično ali specialistično psihološko dejavnost, zasebno veterinarsko dejavnost ali drugo zasebno dejavnost s področja zdravstva, socialne varnosti ali farmacije, v skladu z zakonom; - Dejavnost s področja duhovništva oziroma drugo versko službo; - Dejavnost odvetništva ali notarsko dejavnost v skladu z zakonom; - Druge dovoljene dejavnosti. 2. Pogoj Samozaposlitev mora biti izvedena v poslovnem subjektu za polni delovni čas, razen invalidov, ki se samozaposlijo za krajši delovni čas v skladu z izdano odločbo o invalidnosti. 3. Pogoj Za poslovni subjekt se šteje novoustanovljeno podjetje (gospodarska družba, ki je ustanovljena največ 3 mesece pred datumom samozaposlitve brezposelne osebe/osebe v postopku izgubljanja zaposlitve), samostojni podjetnik posameznik (s. p.) in oseba, ki z osebnim delom samostojno opravlja dejavnost na podlagi odločbe pristojnega organa oziroma vpisa v register samostojnih dejavnosti. d) do subvencije za samozaposlitev niso upravičene: - Osebe, ki so v zadnjih 5 letih izkoristile ta ukrep (šteje se 5 let nazaj od dneva oddaje vloge). - Osebe, ki se samozaposlijo izven območja Republike Slovenije. - Osebe, ki se samozaposlijo v okviru gospodarskega subjekta, ki je ustanovljen več kot 3 mesece pred izvedeno samozaposlitvijo. - Osebe, ki se samozaposlijo na področju kmetijskih dejavnosti – primarne kmetijske proizvodnje, sektorjev ribištva in ribogojstva, premogovništva. (Vir: www.ess.gov.si (13. 7. 09 ob 14:30) in www.mddsz.gov.si (13. 7. 09 ob 14:41)) 8. POSTOPKI PO REGISTRACIJI S. P.: - odprtje poslovnega računa: ko od AJPES-a prejmete Sklep o registraciji, lahko na izbrani banki odprete poslovni račun. Za odprtje transakcijskega računa potrebujete: - seznam pooblaščenih podpisnikov (fotokopije osebnega dokumenta), - fotokopijo Sklepa o registraciji podjetja v poslovni register, - fotokopijo AJPES-a o matični številki in razporeditvi podjetja po dejavnosti, - potrdilo DURS-a o davčni številki, - potrdilo o plačanih prispevkih (izda ga DURS), - vlogo za odprtje in vodenje poslovnega računa, ki ga dobite na banki
- dokumentacijo za ustanovitev podjetja je potrebno poslati na pristojne organe
- na DURS je potrebno poslati obvezne davčne podatke (prijava na DURS) - po želji postopek zaposlitve, če želite zaposliti dodatne osebe
- izbor računovodskega servisa: s. p. vodi knjige enako kot majhne družbe (dvostavno knjigovodstvo), izjeme (enostavno knjigovodstvo) pridejo v poštev, če ni v zadnjem letu prekoračil dveh od treh meril (73. člen ZGD-1, Ur.l. RS, št. 42/06 z vsemi spremembami do št. 42/09 ): povprečje delavcev ne presega 3, letni prihodek s. p. nižji od 42.000 evrov, povprečna aktiva na prvi in zadnji dan ne presega 25.000 evrov.
Knjig ni potrebno voditi in letnega poročila ni potrebno sestaviti, če podjetnik lahko zahteva ugotavljanje normiranih stroškov in prvo leto poslovanja, če podjetnik ne zaposluje delavcev. V kolikor se s. p. odloči za računovodski servis, mora le-ta DURS-u sporočiti način vodenja poslovnih knjig. Želite preveriti ponudbo računovodskega servisa? Obiščite spletno stran http://www.taxin.si in si oglejte ponudbo.
- varstvo pri delu
Zakon o varnosti in zdravju pri delu (ZVZD) nalaga podjetjem dolžnost, da zagotovijo varnost in zdravje delavcev v zvezi z delom. V sklopu tega zakona je delodajalec dolžan zagotoviti naslednje ukrepe: preprečevanje nevarnosti pri delu, obveščanje in usposabljanje delavcev, ustrezno organiziranost ter potrebna materialna sredstva (5. člen ZVZD, Ur. l. RS, št. 56/1999 z vsemi spremembami do št. 64/01). Usposabljanje iz varstva pri delu morajo opraviti vsi, ki tako ali drugače v podjetju delajo. To pomeni, da ga morajo opraviti direktorji podjetja ter vsi zaposleni v podjetju (tudi honorarno zaposleni delavci, npr. študentje). Ne glede na to, da ste usposabljanje že kdaj opravljali, ga morate v novem podjetju opraviti znova. Usposabljanje iz varstva in zdravja pri delu stane okvirno 40 EUR + DDV. Na podlagi 14. člena ZVZD (Ur. l. RS, št. 56/1999 z vsemi spremembami do št. 64/01) mora vsak delodajalec izdelati in sprejeti Izjavo o varnosti z oceno tveganja. Ocenjevanje tveganja je sistematično evidentiranje in proučevanje vseh dejavnikov delovnega procesa z namenom ugotoviti možne vzroke za nastanek poškodbe, poklicne bolezni, bolezni v zvezi z delom ter škode in možnosti preprečevanja in zmanjševanja tveganja. Cena ocene tveganja se giblje okoli 150 EUR + DDV, odvisna pa je od velikosti podjetja. (Več na http://www.vaszvd.si/ (14. 7. ob 14:05)) - zdravniški pregled: Opraviti ga morajo vsi zaposleni v podjetju (vsi, ki so opravili tudi usposabljanje iz varnosti in zdravja pri delu). Opravite ga na Medicini dela pri enem izmed Zdravstvenih domov. Cene se gibljejo od 60 do 120 EUR + DDV. V kolikor ste zdravniški pregled že opravili v nekem drugem podjetju, lahko le-tega uveljavite tudi v novem podjetju vendar le v primeru, ko gre za zelo podobno delo in v kolikor imate potrdilo, da ste zdravniški pregled opravili. (Več na http://www.vaszvd.si/ (14. 7. ob 14:05)) - po želji izdelava žiga – ni obvezna, je pa priporočljiva, saj je pri nekaterih ustanovah (na primer nekaterih bankah) za poslovanje obvezen poslovni element.
- potrebni obrazci za poslovanje s. p.-ja: (Vir: www.data.si(13. 7. 09 ob 12:48))
knjiga izdanih računov DDV knjiga prejetih računov DDV knjiga ostalih terjatev in obveznosti evidenca pretoka med gospodinjstvom in s. p. (obvezna za enostavno knjigovodstvo) obračun prispevkov za socialno varnost za zasebnike obrazec za obračun DDV-0 obrazec za mesečni obračun prispevkov za socialno varnost obrazec za prijavo opravljanja kratkotrajnega dela zahtevek za ugotavljanje davčne osnove z upoštevanjem normiranih odhodkov register opredmetenih osnovnih sredstev temeljnica ali nalog za vknjižbo obrazec za mesečni obračun kilometrine na službenih potovanjih potni nalog za službeno vozilo nalog za službeno potovanje in račun potnih stroškov primer računa brez DDV-ja za s. p. primer računa brez DDV-ja z normiranimi odhodki za s. p. primer računa z DDV za s. p.