12.02.2010 - Davčna obravnava donacije v naravi KARITASU

Kakšna je davčna obravnava donacije v naravi trgovskega podjetja KARITASU ?


Vaše vprašanje:

Smo trgovsko podjetje (družba z omejeno odgovornostjo) in želimo ob koncu leta oz. v primeru znižanj cen donirati izdelke humanitarni organizaciji KARITAS. Zanima nas ali imamo v tem v zvezi kakšne olajšave. Izdelki so tik pred potekom roka za uporabo.


Naš odgovor:

Skladno z določili 59. člena Zakona o davku od dohodkov pravnih oseb lahko zavezanec za davek od dohodkov pranih oseb (Uradni list RS, št. 117/06 z dne 16. 11. 2006 do 5/09 z dne 23.1.2009, v nadaljevanju ZDDPO-2) uveljavlja zmanjšanje davčne osnove za znesek IZPLAČIL v denarju ali v naravi (primeroma trgovsko blago) za:
•    za humanitarne,
•    invalidske,
•    socialno varstvene,
•    dobrodelne,
•    znanstvene,
•    vzgojnoizobraževalne,
•    zdravstvene,
•    športne,
•    kulturne,
•    ekološke in
•    religiozne namene,
in sicer le za takšna izplačila rezidentom Slovenije in rezidentom države članice EU, ki ni Slovenija, razen poslovnim enotam rezidentov države članice EU, ki se nahaja izven države članice EU, ki (če) so po posebnih predpisih ustanovljeni za opravljanje navedenih dejavnosti, kot nepridobitnih dejavnosti, do zneska, ki ustreza 0,3 % obdavčenega prihodka davčnega obdobja zavezanca, vendar največ do višine davčne osnove davčnega obdobja.

Zavezanec lahko uveljavlja, poleg zmanjšanja davčne osnove po prvem odstavku 59. člena, dodatno zmanjšanje davčne osnove do zneska, ki ustreza 0,2 % obdavčenega prihodka davčnega obdobja zavezanca, za znesek izplačil v denarju in v naravi za:
•    kulturne namene in
•    za takšna izplačila prostovoljnim društvom, ustanovljenim za varstvo pred naravnimi in drugimi nesrečami, ki delujejo v javnem interesu za te namene,
in sicer le za takšna izplačila rezidentom Slovenije in rezidentom države članice EU, ki ni Slovenija, razen poslovnim enotam rezidentov države članice EU, ki se nahaja izven države članice EU, ki (če) so po posebnih predpisih ustanovljeni za opravljanje navedenih dejavnosti, kot nepridobitnih dejavnosti, vendar največ do višine davčne osnove davčnega obdobja.

Za znesek, ki ustreza 0,3 % obdavčenega prihodka davčnega obdobja zavezanca iz prvega odstavka 59. člena ZDDPO-2, in za znesek, ki ustreza 0,2 % obdavčenega prihodka davčnega obdobja zavezanca iz drugega odstavka 59.. člena ZDDPO-2, se šteje znesek vseh izplačil v celotnem davčnem obdobju.

Zavezanec lahko za znesek, ki presega znesek zmanjšanja davčne osnove po navedenem členu za namene in izplačila po drugem odstavku 59. člena ZDDPO-2, zmanjšuje davčno osnovo v naslednjih treh davčnih obdobjih skupaj z zmanjšanjem davčne osnove za te namene za tekoče davčno obdobje, vendar skupaj ne več, kot je določeno v prvem in drugem odstavku tega člena, in največ v višini davčne osnove.

Zavezanec lahko uveljavlja olajšavo za donacije v skladu s prvim in drugim odstavkom tega člena tudi, če gre za izplačila v države članice Evropskega gospodarskega prostora (v nadaljnjem besedilu: EGP), ki hkrati niso države članice EU.

Ne glede na prvi, drugi in šesti odstavek 59. člena ZDDPO-2 davčnih olajšav ni mogoče uveljavljati za izplačila v države, s katerimi ni zagotovljena izmenjava informacij, ki bi omogočala spremljanje teh izplačil. Sklep o določitvi seznama držav objavi minister, pristojen za finance, v Uradnem listu Republike Slovenije.

Na tem mestu bi radi poudarili, da lahko poleg navedene olajšave, ki jo uveljavljajo zavezanci za davek od dohodkov pravnih oseb, tudi fizične osebe (OP1)  donirajo sredstva na podlagi svojih dohodkov, ki sestavljajo osnovo za dohodnino (OP2)  in sicer osebam, ki so na podlagi Sklepa o objavi seznama upravičencev do donacij za leto 2009 (Uradni list RS, št. 61/09, 75/09, 102/09, 8/10) objavljeni tudi na strani DURS ( seznam ). Na navedenem seznamu lahko najdemo tudi organizacijo SLOVENSKA KARITAS KRISTANOVA ULICA 001, 1000 LJUBLJANA, ki je objavljena pod rubriko 1.6. HUMANITARNE ORGANIZACIJE S PODROČJA SOCIALNEGA VARSTVA.



SKLEP:


Na podlagi navedene zakonodajo menimo, da lahko davčni zavezanec za davek od dohodkov pravnih oseb donira trgovsko blago organizaciji SLOVENSKA KARITAS, ki sodi med  HUMANITARNE ORGANIZACIJE S PODROČJA SOCIALNEGA VARSTVA.
Znesek donacije lahko znaša do zneska, ki ustreza 0,3 % obdavčenega prihodka davčnega obdobja zavezanca, vendar največ do višine davčne osnove davčnega obdobja.

V kolikor gre za darilo v naravi je potrebno za pravilno davčno obravnavo ugotoviti kakšna je vrednost blaga pred izročitvijo blaga organizaciji s področja socialnega varstva. Vrednost trgovskega blaga, ki se donira namreč sestavlja nabavno vrednost blaga in maržo. Postavlja se vprašanje kakšna je vrednost blaga, ki mu bo kmalu potekel rok za uporabo. Menimo, da se v tem primeru lahko uporabi vrednost blaga, ki velja tudi za primere pospešene prodaje v trgovini (OP3) , saj slednje predstavlja dejansko vrednost, ki jo je mogoče dobiti na trgu.
Znesek obdavčenih prihodkov, ki je pomemben za določanje osnovo za ugotavljanje zgornjega zneska donacije, pa predstavljajo prihodki iz obrazca za obračun DDPO - polja 4.  (DAVČNO PRIZNANI PRIHODKI).

V zvezi z dokazili katere organizacije sodijo med upravičence za prejem donacij po pozitivni zakonodaji, pa je DURS v svojem mnenju navedel tudi možnosti oz. potrebo dokazovanja izpolnjevanja pogojev za dajalca donacije. Predlagamo, da pred donacijo družbe preverijo pri prejemniku donacije izpolnjevanje pogojev z vidika ZDDPO-2  in sicer z naslednjimi dokazili (primer za prejemnika, ki je ustanovljen po Zakonu o društvih):
•    dokazilo o registraciji društva po zakonu o društvih, za katero je pristojna upravna enota, na območju katere je sedež društva, oziroma dokazilo o podelitvi statusa društva v javnem interesu, ki ga društvu podeli ministrstvo, pristojno za področje, na katerem društvo deluje,
•    interni akt (statut) društva, iz katerega je razvidna dejavnost društva oziroma skladnost namenov in ciljev delovanja društva kot nepridobitne organizacije z nameni, za katere se prizna donacija,
•    namen zbiranja sredstev, ki mora biti v skladu s temeljno dejavnostjo društva, oziroma izjava prejemnika donacije o namenski porabi zbranih sredstev.

Navedena dokazila je upravičen oziroma jih mora zahtevati izplačevalec donacije oziroma organizator donatorske akcije neposredno od prejemnika donacije kot sestavni del vloge oziroma prošnje za donacijo.



                            Mnenje sestavil:
                            mag. Franc Derganc, Taxin d.o.o.o
                            www.taxin.si

OPOMBE:
  OP1. 142. člen Zakona o dohodnini
Rezident lahko zahteva, da se do 0,5% dohodnine, odmerjene po tem zakonu od dohodkov, ki se vštevajo v letno davčno osnovo, nameni za financiranje splošno-koristnih namenov in za financiranje političnih strank in reprezentativnih sindikatov

  OP2. 3. člen UREDBE o namenitvi dela dohodnine za donacije
Davčni zavezanec lahko da zahtevo za namenitev kadar koli prek sistema eDavki na spletni strani http://edavki.durs.si, pisno ali ustno na zapisnik pri davčnem organu. Podatki o namenitvi dohodnine iz tretjega odstavka tega člena se štejejo za davčno tajnost in se smejo razkriti tretjim osebam samo na podlagi pisnega soglasja davčnega zavezanca, ki je namenil del dohodnine za donacije.

OP3: Pred pospešeno prodajo se običajno opravi prevrednotenje zalog zaradi nujne prodaje, kar ne sodi v znesek donacije oz. predstavlja odhodek iz naslova prevrednotenja zalog.